Zavod APGA


APGA

AGENCIJA ZA PROMOCIJO GIBALNIH AKTIVNOSTI

Znano je, da za zdravje ni potrebna intenzivna vadba, saj izsledki sodobne znanosti kažejo, da ogroženost za nastanek in napredovanje KNB, pa tudi fizioloških dejavnikov tveganja zanje pomembno zmanjšuje že pol ure zmerne telesne dejavnosti večino dni v tednu. Pri tem je ključno, da smo telesno dejavni skozi vse življenjsko obdobje, s čimer ohranjamo telesno, duševno in socialno čilost od otroštva do pozne starosti. Ohranjanje mišične krepkosti, gibljivosti in ravnotežja apri ostarelem prebivalstvu ohranja tudi funkcionalne sposobnosti, preprečuje poškodbe in bistveno povečuje možnosti aktivnega staranja.


Redna telesna vadba ugodno vpliva na vrsto dejavnikov zdravstvenega stanja posameznika:

- podaljšuje življenjsko dobo,

- spodbuja nastajanje novih možganskih celic,

-izboljšuje mentalno in kognitivno funkcijo,

- krepi mišice, znižuje preveliko telesno težo oz. odpravlja maščobne obloge in preprečuje nabiranje le-teh,

- dviguje samozavest, deluje antidepresivno, zmanjšuje in preprečuje stres,

- preprečuje kardiovaskularne bolezni, bolečine v hrbtu,

- znižuje holesterol, krvni tlak,

- preprečuje in obvladuje diabetes tipa 2,

- zmanjšuje možnost za nastanek raka, možganske kapi,

- pripomore k močnejšim kostem,

- dviguje imunski sistem,

- poskrbi za boljši spanec,

- izboljša kakovost spolnega življenja,

- dobro vpliva na prebavo,

- je lahko alternativa nadomestni terapiji (NHT) pri ženskah v menopavzi.


Redna telesna aktivnost je med vsemi znanimi načini varovanja in izboljšanja zdravstvenega stanja na prvem mestu.



Delavci, ki so gibalno aktivni so bolj zdravi, nimajo zmanjšane plače zaradi bolniške odsotnosti z dela, lažje se spopadajo z obremenitvami in stresom, ki je prav tako zelo pogosta težava na delovnem mestu ter kakovostneje preživljajo čas z otroki, prijatelji, lokalno skupnostjo,... Z gibalno aktivnostjo pa si povečujejo možnosti kakovostnega in aktivnega življenja v starosti.












Graf 1 Umrljivost zaradi srčnožilnih bolezni glede na raven gibalne aktivnosti








Graf 2 kardiorespiratorni fitnes test


Športno rekreativna aktivnost pa nima samo zdravstvene ampak tudi druge učinke pomembne za človeka. Šport in rekreacija ima različne funkcije – razvedrilne, vzgojne, zdravstvene, rehabilitacijske, turistične,ekonomske, socialne,…







Graf 3 repetitivna moč - dviganje trupa

Redna telesna vadba ugodno vpliva na vrsto dejavnikov zdravstvenega stanja posameznika kot so bolje uravnan krvni tlak, boljši je nadzor, oz. obvladovanje stresnih stanj, manj je depresije, večja je samozavest in samozaupanje, manjše število kroničnih bolezni, večja je mišična moč in gibljivost, manj je debelosti, itd..

Analize zdravstvenega stanja v povezavi s telesno pripravljenostjo kažejo, da s pravilnim načinom življenja, kar pomeni tudi primerno telesno aktivnost, pomembno vplivamo na naše psihofizične sposobnosti. Umrljivost zaradi srčno-žilnih bolezni je pri neaktivnih 1,5 do 2,4 krat večja, kot pri aktivni populaciji, pri 45 - 50 let starih moških pa kar 4 do 5 krat večja. Redna, zmerna telesna aktivnost  v obliki hitre hoje 2-4 km dnevno, 20 minut in več dnevno, zmanjša nevarnost povečanega pritiska za 24%, če k temu dodamo še rekreacijo 1 krat tedensko pa kar za 38%.

Študija na primeru britanskih javnih uslužbencev je pokazala, da intenzivna  telesna vadba v prostem času pomembno zmanjša skupno število umrlih.  Umrljivost pri neaktivnih iz kateregakoli razloga je za 23% večja, zaradi srčnožilnih bolezni pa kar za 41% večja.